Bye bye groen paradijs > welkom nieuw paradijs ! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Helene Coster - WaarBenJij.nu Bye bye groen paradijs > welkom nieuw paradijs ! - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Helene Coster - WaarBenJij.nu

Bye bye groen paradijs > welkom nieuw paradijs !

Door: helene de Coster

Blijf op de hoogte en volg Helene

03 Maart 2012 | Indonesië, Bali

Zo, het zit erop. Na bijna drie weken Bali kan ik zeggen dat ik een goed begin van mijn reis gemaakt heb :) Ik heb een goed beeld van Bali gekregen vooral door de kleinere uitjes met de locals. Onwijs gaaf ! Ik raad jullie echt aan om naar Bali te gaan. Het enige wat eigenlijk wat minder was, was het afdingen. Het toffe waren wel de scooter trekken ! Heerlijk die wind, die snelheid en dat gevaarlijk rijden van ze (vertrouw de locals eerder in het verkeer dan dat ik zou rijden ....) Maar doe je het goed, dan zie je veel meer dan alleen een touristische oord. Zoals ik het gedaan heb: enkele georganiseerde tripjes en daarna steeds meer last minutes acties met anderen of alleen.

Je zou denken dat ik veel aan het strand gelegen heb in die drie weken maar eigenlijk was het gewoon te warm hiervoor (zelfs in het regenseizoen) en ook te saai... wat ga ik doen op het strand, liggen en wat zwemmen en dan? Kijk voor een paar uurtjes, enkele dagen, is dat wel lekker, maar ik had hier eigenlijk weinig behoeften in. Trouwens, na twee dagen (ongeveer 4 uur in de zon) was ik al bruin. Dus voor het kleurtje was dat in ieder geval niet meer nodig. Ik had gewoon te veel energie en meer de behoeften om te socializen. Maar, dat geeft niet weg dat de stranden hier uiteraard heel mooi zijn. Je hebt de witte stranden, maar ook de ‘zwarte stranden’ vanwege de vulkanen.

Ubud, het cultureel centrum van Bali, heb ik alleen gedaan voor 1 dag. Je kan er langer blijven, maar te warm om iets te ondernemen in de middag en ik wilde de drukte vermijden, dus heb ik een onwijs mooie wandeling gemaakt tussen twee rivieren, echt vet! Daar heb ik ook een traditionele dans gezien, maar na een halfuur had ik het wel gehad. De georganiseerde tripjes waren welliswaar niet het goedkoopst, maar wel een goede beslissing, want soms heb je gewoon dit soort uittochtje nodig om de juiste plekken te ontdekken. En ja, ook al ga ik proberen op low budget te reizen, als je echt een land wilt ontdekken, moet je er soms wat meer voor over hebben. Dus heb ik dat hier ook gedaan en we zien wel hoever ik met mijn budget kom. Ik ga niet niks doen, om maar geld te besparen! Dat vind ik echt nergens op slaan.
Dus ik heb een fietstocht gemaakt: vanaf een vulkaan, dus remmen was het enige noodzakelijke. Mooie rijstvelden en dorpen gezien. Vanaf dezelfde volkaan heb ik de zonsopgang gezien en daarvoor moest ik 2 uur in de ochtend mijn bed uit !! Maar wat een toffe ervaring ! In het donker, met zaklamp, ga je met een groepje en een gids de vulkaan op. Je komt aan, bijna op de top, met een geweldig uitzicht en vanaf dit punt zie je de zon op komen. Schitterend.
Ook een niet te vergeten ervaring, is de ontmoeting met mijn voorouders !! Monkey forest, maar ook op andere gebieden ben ik ze tegen gekomen hoor ! Ik kan wel uren naar ze kijken, zoveel plezier kunnen die kleintjes mij geven XD

Wat mij het meest is bijgebleven tijdens mijn reis op Bali, zijn de tijden met de locals en met Sylvie, een Amerikaans meisje uit Californië die ik al tijdens mijn eerste activiteit ontmoet had. Na een keer afgesproken te hebben, was er gelijk een goede klik en hebben we elkaar nog 3 keren gezien, voordat ze weer naar Zuid-Korea ging om daar haar Engelse lessen te geven in een Universiteit. Ja en als ik aan Sylvie denk, moet ik ook gelijk aan ons avondje in Lovina denken, aan de kust in het noorden van Bali. Daar heb ik 2 watervallen gezien en genoten van de ‘hot spring’, (Een aantal hete bronnen zijn publieke baden. Hier komen de locals om zich te reinigen; aangezien het water een helende werking zou hebben.). Ik ben in het mindere touristische deel van Lovina verbleven en dat beloonde gelijk: in de avond werd ik goed verwelkomt door enkele toffe Balineze jongens. Gitaar, vuur en arak, sterke drank uit Bali (rijstwijn), waren de ingredienten van de avond. Ik heb me top en top vermaakt en uiteraard veel lol gehad. Ik wil er nog aan toevoegen dat dit soort plekken, waar je vooral veel lokale mensen om je heen hebt, een bijzondere ervaring is. Zoals mijn massage op een matje op het zand onder een boom, tussen de vissersboten, tussen het Balinese volk, tussen de kippen en in de regen. Geweldig toch ! Oh ja, en slapen op het strand is ook een aanrader in een warm land ! (ps: let wel aub op uwen veiligheid ene vergeet niet die leuke moustiqos ...)
Wat ik ook met Sylvie gedaan heb, is een dagje strand, maar wat vooral mooi was, was de zonsondergang die we eigenlijk op twee plekken hebben meegmaakt: tempel Ulu Watu en tempel Tanah Lot. Allebij even boeiend en mooi en met leuk gezelschap.

De manier waarop ik hier Bali ontdekt heb, was erg authentiek (ook vanwege de periode dat ik hier was, less touristic). Daarnaast was het lang niet zo moeilijk of vermoeiend, mede omdat mensen erg vriendelijk en open zijn (ook al moet je ze soms wel negeren met hun verkooppraatjes) en mede doordat ik altijd back-up had van mijn vrienden die hier in Bali wonen met hun twee kids. Ik heb dan ook veel aan hen gehad en me erg vermaakt met hen en hun vrienden, vooral tijdens de Hash. Dat was een tocht door de jungel, maar wel een korte wandeling, omdat we met vier kinderen waren. Veel gelachen en dat zegt al genoeg ;) Op het moment dat ik er was, kwamen vrienden van hen even logeren die al 10 maanden onderweg waren. Door hen heb ik ook veel reisinspiratie gekregen. Ik ben ook erg benieuwd wat ik uiteindelijk ga doen na Manila. En het voordeel van niet al te veel vastleggen, is dat dit de reis ook een stuk interessanter maakt!

Nou, vanavond sluit ik af met mijn vrienden uit NL en wat locals in een poolingbar :)
En dan, op naar Manila ! Het volgende eilanden paradijs ! En daar start een belangrijke missie: slum tours !

  • 05 Maart 2012 - 10:26

    Ingeborg:

    Super leuk om je verhaal te lezen. Klinkt erg goed en mooi. Leuk dat je het zo naar de zin hebt. Groetjes uit een miezerig Nederland van Ingeborg, Janus en Pim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

Worldtrip ASIA

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2012

Langer dan verwacht

10 Maart 2012

Nieuwe uitdagingen

03 Maart 2012

Bye bye groen paradijs > welkom nieuw paradijs !
Helene

Doing a world trip: ASIA

Actief sinds 03 Maart 2012
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 17892

Voorgaande reizen:

06 Februari 2012 - 30 November -0001

Worldtrip ASIA

Landen bezocht: